Станимашкия карнавал по Сирни заговезни - Ганка Маринова











На Сирни заговезни ("Сирница"), карнавалът в Станимака е бил в разгара си. Всички се стичали да участват в голямото шествие, което минавало по цялата чаршия. Млади и стари, мъже, жени и деца, бедни и богати са обличали причудливи костюми и са взимали участие в общоградското веселие.

Гражданите минават "под образ", за да представят в различни сценки и необикновени образи смешното в своя живот. Готови са да се надсмеят на себе си и на комшията и чрез смеха да постигнат своето и всеобщото очистване от злото, което се таи във всеки един член на градската общност. Богатият се облича в дрипи, бедният се вижда като "Василевс", макар и с картонена корона на главата си. В това е и смисълът на всеобщото преобличане - да се осъществи превръщането в целокупния Космос, част от който е и малката станимашка общност.

На карнавала по Сирница проличава и свободата на духа, който е същността на някогашния общоградски колорит. Да се направиш на "палячо" и да излезеш в този ден от дюкяна или работилницата, за да участваш във всеобщия джумбиш, се иска наистина да си освободен от всякакви задръжки и предразсъдъци. Един ден в годината някогашните станимаклии са изпълнявали необичайни роли. Така се постига всеобщото очистване от злото. Преобличането, смехът, танците и необичайното за всекидневието поведение е само на този ден. Настроението достига до своя апогей. Целта е именно чрез оргията (много неуместна дума за текста - бел. авт.) да се достигне до всеобщото вътрешно очистване. 

Вечерта на трапезата сяда цялото семейство. И тук смехът и закачките продължават. Момите с вързани коси и ръце на кръста се опитват да отхапят от бялата халва, закачена на червен конец и завъртяна в кръг. Бялата халва може да бъде заменена с яйце. В леглото на белтъка се сипва червено вино и майката минава през всички, за да отпият от него. Младите целуват ръка на по-възрастните и изричат "Прощавай, майко или татко". А родителите дават своята прошка от сърце "Простено да ти е". Това е върховният момент на личното очистване от греха.

От следващия ден започва един дълъг период на изпитание - Великите пости. Затова в душата си всеки един от нас трябва първо да се прости с най-близките си. Дълбока философия е заложена в този очистващ момент. 


-----------------

ВАШАТА ФИНАНСОВА ПОДКРЕПА ЗА ПРОЕКТА


ПРЕДСТАВЕНА ПУБЛИКАЦИЯ