Мостовете допълват панорамата на града - Иван Гащилов

Най-старият каменен мост, който се помни е имал три свода и е бил на няколко метра под бившия железен мост, но при голямото наводнение на р. Чая през 1885 година е съборен. Бил е единствен и е задоволявал нуждите на малкия град. Този мост се знае като големия каменен мост. С разрастването на града възниква нуждата за строителство на още мостове.

Трудно е човек да си представи живота в Асеновград без мостовете на р. Чая, те свързват източната и западната част на града, изпълняват ролята на важни комуникационни връзки. Общо 6 моста преминават над реката, два пешеходни и 4 за транспортни средства. Особено важни са 4-те моста за транспортни средства, през които преминават почти всички товари за Смолянска и Кърджалийска област. Ако ги нямаше, не би била връзката ни с гр. Пловдив. Кога са построени и какви са техните данни ще говорим друг път.

В центъра на града са двата моста, този до хотел "Асеновец" и пазарният. И двата са пример за модерно транспортно съоръжение. Особено мостът на пазара има висока пропускателна способност и отговаря на всички съвременни изисквания, за град като нашия. Чрез него се извежда голяма част от транзитния поток на движението в посока изток запад и обратно. През неговия гръб всяка минута преминават десетки тежки машини, натоварени с различни товари, автобуси на градския транспорт, леки коли и хора, наши и чужди туристи се възхищават на града като преминават през него.

Тези мостове придърпват приличащата на струна Чая. Техният нежен напев идва от древността и неговата мелодия става още по-примамлива привечер, когато градът притихва. Тогава спокойно и малко уморено се облягаш на парапета на един от трите моста и наблюдаваш крепостта на Асеня, кацнала високо над града и съзерцаваш отминалото старо време.

Ако си за пръв път в града и вечерта те завари именно тук с часове оставаш в плен на прекрасната панорама на града, с причудливите силуети на крепостта и десетките църкви и параклиси по хълмовете. Ако човек застане до осемметровите подпори на пазарният мост, ще открие истинският смисъл на това определение. Този мост има декоративна украса, която прекрасно приляга на новото тяло.

Дължината на р. Чая в рамките на града е към 2 км., но е овладяна от мостовете. Достигнатото е истинско състояние на синтез между природата, архитектурата и осъществяването на мащабна, спрямо реката хармония. Малко са градовете в България, през които минават средни и по-големи реки през средата на града.

Ансамбълът на мостовете над река  Чая играе важна роля за панорамата на града, за неговото общо въздействие и за неговия цялостен облик. Наред с решаването на транспортните проблеми, на вече големият град, мостовете ще обогатяват и новия архитектурен облик. От тази гледна точка мостовете на нашият град могат да се посочат като задоволителни архитектурни решения. Гражданите знаят, че това са техните мостове и че градът е станал приятен за живеене с помощта на архитектурните средства.

Още древните римляни смятали мостовете за връх на инженерното изкуство. И не случайно върховният жрец на Рим се титулувал като велик, най-главен строител на мостове. В последствие с тази титла се удостоявал главата на католическата църква. 

ПРЕДСТАВЕНА ПУБЛИКАЦИЯ