Архитектура на храм "Св. Георги" в квартал Амбелино - арх. Стоил Стоилов

Това е най-големия по размери асеновградски храм: дълъг е 35 метра, широк е 18 метра, а куполът е висок 16 метра. Строен е в двор специално отреден за нея, ограден с високи каменни стени, архитектурно оформени вход, чешма и др.

Храмът е трикорабна, трикуполна базилика и е с петстенна абсида. Два реда от по шест колони разделят наоса на три кораба. Отвън е с открит нартекс, на трите страни с кръгли, а на ъглите и пред главният вход с квадратни колони.

Белият камък за строежа е добит от Корудере, а бигорът от село Бачково. Сиенитът е извозван от Пловдивските тепета. Характерно за строежа е, че външните стени са зидани с льоков разтвор (хоросан, бъркан вместо с вода със зехтин), за да предпазва от влагата.

По план сградата има ясно очертани трите основни части на храма: Преддверие, наос и олтар. В преддверието на двете срещуположни страни са разположени двураменни стълби за емпорията. Трите кораба са покрити с масивни полуцилиндрични сводове от бигор, подсилен на всяка ос с прехвърлителни пояси, които спират при петите на сводовете и стъпват върху конзоли. Между сводовете има изградени сегментни сводчета по цялата дължина на църквата. Те са от местен бигор.

Макар храмът да е възрожденски той има своите отклонения от характерната за времето си архитектура. Тези отклонения се изразяват в трите купола и двуетажната емпория. Тези две характерни особености се забелязват и при храм "Св. Димитър" в Пещера.

Трите купола на храма имат различни размери, страничният им диаметър е равен на интерколониумните, а средният е най-голям с диаметър, равен на ширината на средният кораб. Той се носи от 6 колони. Подобно нещо имаме и в храм "Св. Троица" - Асеновград. Първият етаж заема последните две междуосия от храмовото пространство, а вторият етаж заема едно междуосие над средният кораб. Тук е бил събиран хорът на църквата. Свободният край на долният етаж на емпорията има трицентрова крива - кобиличнообразна към страничните кораби, вдлъбната към средният кораб.

При втория етаж очертанието се издава към наоса в изпъкнала форма, пак с трицентрова крива. Куполите образуват вертикален акцент в центъра на наоса и раздвижените, противопоставени един на друг конвексно-конкавни обеми, явно подчертават барокови влияния във възрожденската ни църковна архитектура.

Наосът е в отношение едно към три, а корабите две към три. Широчините на корабите тук са в съотношение 2:3:2, докато при други храмове, като например "Св. Георги" кв. Метоха имаме 1:2:1. Вътрешното пространство е решено без декоративна украса. Скромно без претенциозно изразени детайли. Храмът доминира в тази част на града и е в хармония със стръмните склонове на планината. Двата реда колони с хубави капители и двата балкона един над друг, придават красота на вътрешната архитектура и имат внушително въздействие.

Външната архитектура се характеризира с открита колонада от трите страни на сградата, каменните колони и кръгли куполи. Над покрива на храма се издигат три купола, средният от които има дванадесетстенна форма, а над тях се откроява величествена камбанария, сочена за една от най-оригиналните камбанарии в страната.

Интерес представлява иконостасът, дълъг 15 метра и висок 8 метра. В храма се съхраняват над 130 икони.

По думите на един известен диригент - Светозар Минковски този и другия строен от юговеца уста Васил храм в Асеновград "Света Троица" са със най-добра акустика в цяла Южна България и Родопите. От вътрешната страна на стените са вградени каменни тръби, дълги от 30 до 60 см., а също така и малки пръстени гърнета, които отразяват и разпространяват звука. Това е тайната на изкусният майстор. Тръбите са вградени навсякъде - и в таваните и в куполите. Навсякъде са разположени равномерно. Освен това горе на куполите няма нито една греда, нито един пирон. Практиката с вграждане на гърнета в стените на храмовете и параклисите е срещана практика в нашия район. В параклиса при аязмото "Св. св. Кирик и Юлита" се виждат гърнетата сложени в стените със същата цел.

Целият прекрасен архитектурен ансамбъл на църквата с извисяващата се над всичко камбанария е истински шедьовър на юговската строителна школа.

ПРЕДСТАВЕНА ПУБЛИКАЦИЯ