Молитва за вино и Дионисиева клетва на станимашките винари

Станимашка молитва

Господи, дай ми, моля те:
- дълъг живот
- работа не твърде често
- любов от време на време
- вино по всяко време.

Дионисиева клетва

Встъпвайки в редовете на лозарите и винарите, получавайки вашето доверие и признание, аз се заклевам пред колегите си, пред моите преподаватели и моите следовници, кълна се пред Сабазий, Бакхус и Дионисий, че:

- ще обичам лозата, както обичам децата си.
- ще помагам за нейното развитие и опазване, както помагам на родителите си.
- ще уважавам човека, който се грижи за нея, сякаш уважавам себе си.
- няма да допускам засаждането и на лоши терени.
- няма да посягам към нея, както не посягам към човека.
- ще правя вино само от грозде, както са ни завещали предците ни.
- няма да разреждам никога виното с вода.
- няма да използвам виното за постигане на нечисти цели.
- няма да злоупотребявам с него, както няма да подтиквам и други да вършат същото.
- към работа и грижа с него ще пристъпвам само с чисти помисли, както бих направил с любимата си.
- ще помагам на колегата си, изпаднал в беда.
- ще предавам своя опит и знание на по-младите си колеги.
- обещавам, че даже и да се разделя с работата си, няма да винохулствам никога и да уронвам достойнството на професията ни.

Ако пристъпя клетвата нека боговете ни:
- ме оставят без вино на трапезата.
- да ми разсъхнат и мухлясат бъчвите.
- да ми се вкисне виното.
- да не ми узрее гроздето.
- да ми потъмнее чашата, за да не се наслаждавам на божествения му отглас.

Заклех се во веки веков! 

ПРЕДСТАВЕНА ПУБЛИКАЦИЯ